Verkkokauppa-alustat

Verkkokauppa-alustoja on käytännössä neljää eri tyyppiä. Tässä listattuna eri tyypit esimerkein:

  • Itse ylläpidetty verkkokauppa (WordPress + Woocommerce, Shopware)
  • Palveluna ostettu verkkokauppa (Shopify, MyCashflow, Holvi)
  • Myyntialusta (Tori, Vinted)
  • Räätälöity verkkokauppa-alusta

Verkkokaupan käyttämät maksu- ja toimitustavat

Verkkokaupan käyttämät maksutavat määrittävät osaltaan verkkokaupparatkaisun valintaa. Kaikkia maksutapoja ei välttämättä ole saatavilla kaikille verkkokauppa-alustoille ns. nappia painamalla (asenna “lisäosa”, “laajennos”, “sovellus”). Sama pätee toimitustapoihin, joskaan toimitustavat harvemmin ovat tärkein määrittävä peruste verkkokaupparatkaisua valittaessa.

Verkkokauppojen maksutapoja:

  • Korttimaksut
  • Osamaksut
  • Lasku
  • … jne.

Tyypillisesti maksutavat toteutetaan käyttäen erillistä maksupalvelua. Suomessa tunnettuja maksupalveluiden tarjoajia ovat mm.:

  • Paytrail
  • Svea
  • Nets
  • Vismapay

Lue lisää maksupalveluista Finannssivalvonnan sivuilta: https://www.finanssivalvonta.fi/kuluttajalle/maksupalvelut/

Verkkokauppojen toimitustapoja:

  • Posti
  • Matkahuolto
  • Rahti
  • …jne.

Mikäli kauppias haluaa myydä toimitettavia tuotteita (fyysiset tuotteet), yleensä verkkokaupparatkaisun halutaan hallitsevan mm. seuraavat toimet:

  • Verkkokaupan asiakas voi itse valita sopivimman toimitustavan ja toimitusosoitteen
  • Verkkokauppa-alustasta voidaan tulostaa toimituslaput
  • Verkkokauppa-alusta viestii asiakkaalle toimituksesta

💡 Toisinsanoen: Yleensä verkkokaupparatkaisun halutaan sisältävän työkalut ja keinot hallita toimituksia, tällöin yleensä puhutaan toimitustapaintegraatiosta. Verkkokaupan toimitukset voidaan tietenkin hoitaa täysin irrallaan verkkokaupparatkaisusta, käyttäen kauppiaan valitsemien toimittajien palveluita manuaalisesti.

Tavat joilla tuotteita myydään

Mikäli verkkosivulla voidaan suorittaa mikä tahansa ostotoimi, voidaan puhua verkkokaupparatkaisusta. Verkkomyynnin eri tapoja:

  • Fyysiset tuotteet (työkalut, vaatteet…jne.)
  • Palvelut (siivouspalvelut, matkaliput, vuokraus…jne.)
  • Digitaaliset tuotteet (oppaat, kirjat, ohjelmistolisenssit… jne.)

Verkkokaupparatkaisun valinta

Tapa jolla tuotteita myydään on hyvä ensimmäinen karsiva valintaperuste verkkokaupparatkaisulle. Myytäessä esimerkiksi ohjelmistolisenssejä, voi olla taloudellisesti kannattavampaa valita verkkokauppa-alustaksi jokin sellainen joka soveltuu lisenssien myyntiin eikä sisällä tarpeeseen nähden turhia ominaisuuksia kuten varastonhallinta ja toimitus.

Maksu- ja toimitustavat ovat myös hyviä pois-sulkevia perusteita. Etenkin sellainen yritys jolla on historiaa maksujen vastaanottamisesta ja tilausten toimittamisesta, kokee varmasti hyödylliseksi ja käytännölliseksi suosia niitä maksu- ja toimitustapoja joita on aiemmin käyttänyt.

Mielestäni kaiken yliajaa kuitenkin tahto: Mikäli haluat että verkkokaupparatkaisusi ei sisällä kompromissejä ja vastaa tarpeeseesi niin hallinan kuin ulkoisen olemuksensakin osalta, räätälöity verkkokauppa-alusta on ainoa oikea valinta. Tänä päivänä räätälöity ei edes suoraan tarkoita valtavaa hintalappua.