1. Headless-verkkokauppa on hyvä valinta dynaamiselle tiimille

Verkkokaupat vaativat monipuolista markkinointia myydäkseen. Jotta markkinointi voi toimia hyvin ja asianmukaisen ketterästi, headless-verkkokaupan edellytys on lähes poikkeuksetta jompi kumpi seuraavista:

  • Harvinainen markkinoinnin, suunnittelun ja koodauksen ammattilainen
  • Sulavasti toimiva tiimi jossa yhdistyvät edellä mainitut osaamisalueet

2. Riittävä budjetti antaa hyvät mahdollisuudet headless-verkkokaupalle

Koska headless-mallilla toteutetun verkkokaupan tapauksessa asiakkaalle näkyvistä asioista mikään ei tule suoraan paketista, on riittävä budjetti edellytys sulavasti toimivalle kokonaisuudelle. Kokeneen ammattilaisen johdolla voidaan pitää budjetti kuitenkin järkevänä ja toteuttaa verkkokauppa, jossa yhdistyvät normaalia monimutkaisemman teknisen toteutuksen edut ja hyvä toiminta.

Harvoissa tapauksissa riittävä budjetti headless-verkkokaupalle on alle 10 000 euroa - usein puhutaan kymmenistä tuhansista euroista. Ei kuitenkaan kannata jättää kartoittamatta headless-vaihtoehtoa, määrätyissä tarpeissa headless voi olla jopa edullisempi vaihtoehto kuin perinteinen verkkokauppa. Muista: Kysyminen ei maksa mitään, tai jos maksaa, kannattaa kysyä muualta. Ja aina kannattaa kysyä Tmi S. Virmasalolta tai Meiko Oy:ltä.

3. Teknologisen monimutkaisuuden hyödyt

Väistämättä, Headless-verkkokauppa on teknisesti monimutkaisempi kuin perinteinen verkkokauppa. Tekninen monimutkaisuus syntyy siitä, että verkkokaupan varsinainen hallinta ja tietokanta ovat eri "paikassa" kuin julkinen osa verkkokauppaa. Tällä lähestymistavalla on monta etua joista muutama mainitsemisen arvoinen tulee tässä:

  • Tietoturva on lähtökohtaisesti parempi koska julkisen käyttöliittymän kautta ei ole suoraa pääsyä verkkokaupan hallintaan ja tietokannan arkoihin paikkoihin.
  • Käyttöliittymä voidaan toteuttaa ilman verkkokauppaohjelmiston rajoitteita, kulloinkin tarpeeseen sopivimmalla teknologialla.
  • Verkkokaupan käyttöliittymään on teknisesti toimintavarmempaa liittää erilaisia palveluita ja toimintoja
  • Verkkokaupan suorituskyky on useimmiten parempi kuin perinteisessä verkkokaupassa
  • Monikanavaisuutta tukevat verkkokauppa-alustat voidaan hyödyntää paremmin headless-mallilla, jossa jokaista kanavaa varten voidaan toteuttaa oma käyttöliittymä yhdestä verkkokauppa-alustasta.

4. Suunnittelun ja pohjatyön merkitys kantaa hedelmää

Kun verkkokaupan strategia, ulkoasu, tavoitteet ja toiveet suunnitellaan alusta asti huolella, varmistetaan että kulurakenne pysyy kurissa. Mikäli suunnittelua ja pohjatyötä ei tehdä perusteellisesti ja kauaskatseisesti, on todennäköistä että verkkokaupan kehityskuluihin joudutaan syytämään rahaa enemmän kuin olisi tarpeen. Suunnittelu ja pohjatyö vaatii kaikkien asianmukaisten osapuolten työpanoksen, tärkeimpänä verkkokauppaa perustavan tahon (sinä / yrityksesi) työpanos.